Fiatbarchetta.nl FIAT barchetta forum club Nederland
09 September, 2010, 12:05:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Heb je nog geen pasje maar wel betaald? Controleer dan of je naam in dit topic staat!

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Speakerkabels  (gelezen 161 keer)
Ewout
Moderator
*

« Gepost op: 27 Juli, 2010, 23:40:00 »

Ik heb laatst een nieuw setje speakers aangeschaft van JBL. In de aanbieding dus ik heb m'n gebruikelijke periode van een jaar vooronderzoek overgeslagen, en dat blijkt maar weer eens   Roll Eyes

Naast het probleem dat ik een ruimte moet zoeken om 2 extra speakers te plaatsen zit ik eerst nog even de originele kabels uit te pluizen. Voor de 2 originele speakers  gaat er voor links en rechts elk 1 kabel vanaf de radio naar de 2 speakers. Ergens zou deze kabel zich op moeten splitsen tussen de tweeter en de grote speaker. De kabels verdwijnen echter in een grote bundel achter het dashboard en ik kan maar niet vinden waar ze afsplitsen. Weet iemand waar dit gebeurt?

De reden is omdat deze set een filterkastje heeft die een laag, midden en hoogtonig signaal naar de juiste speaker stuurt. Ik zit nog te twijfelen of ik de (aardig grote maar niet erg ingewikkelde) filterkastjes uit elkaar haal en een filter bij elke speaker klus of dat ik de kastjes in de middenconsole plaats en nieuwe kabels ga trekken, de laatste optie is om het filterkastje na de originele splitsing te plaatsen maar dan moet ik wel weten waar die ongeveer zit.

Ervaring en tips van mensen die dit al eerder hebben meegemaakt of hun eigen inzicht willen delen zijn natuurlijk altijd welkom. Alvast bedankt.

Pressapoco originale
62-lk-bv
Official FbFC Lid
*

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Juli, 2010, 08:44:10 »

je hebt alle mogelijkheden genoemd:

met originele bedrading werken en het filterkastje op de plek van de originele splitsing zetten lijkt me niet nodig je kan de draad naar de tweeter op elke plek waar je hem kan vinden afknippen en op de tweeter uitgang van het filter zetten. gewoon een kwestie van de draad van de tweeter uit de deur volgen naar onder het dash. Dan kun je de originele speakerdraad in de deur weer aanluiten op je JBL tweeters. Fiat heeft toch negens gefilterd (dus ik neem ook aan dat de OEM afsplitsing bij de mid range speaker plaats vindt)

als je de filter in de deur doet en op de originele bedrading aansluit is dit zeker niet makkelijkst. In de deur vind je wel een plekje waar de gehele filter past zonder dat je hem hoeft te ontmantelen, maar dan moet je terug de deur uit, van de filter naar je midrange in de kick pannels onder je dashboard.

Filterkastjes in het dash en met nieuwe draden naar de speakers is misschien het handigst. Ik weet niet hoe makkelijk je door de doorvoer-tule de deur inkomt. Meteen twee paar draden de deur in, want ik zou de 10cm  hoge mid speaker in het deurpaneeltje inbouwen zo ver mogelijk naar voren, tussen de tweeter en de midrange. Dan vormt de hel set een mooi geheel, zoals die bedoeld is.  Daarvoor kun je eventueel gewoon een setje deurpanneltjes bij Henk halen, dan hoef je de originele niet te verzagen!

Ik weet uit eiegn ervaring dat dit setje ondanks de bescheiden prijs erg goed klinkt mits goed ingebouwd!
Ewout
Moderator
*

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juli, 2010, 13:14:44 »

Bedankt voor je antwoord. Nu je het zegt kan ik me vaag herinneren dat er in de buurt van de hoofdspeaker een aftakking zat. Nog even controleren want het is een beetje wazig  Roll Eyes

De originele bedrading gaat vanaf de radio direct naar boven het dashboard in en een kabelboom in. Het leek mij in ieder geval erg lastig om daar netjes bedrading door te trekken zonder het dashboard helemaal los te halen. Vandaar dat het afsplitspunt misschien van pas kwam. Maar zoals het er nu uitziet wordt het waarschijnlijk kabeltjes trekken.

En natuurlijk mooi om te horen dat het potentieel een goed setje is!  Ik heb er totaal niet naar geluisterd maar JBL heeft me altijd verrast qua geluidskwaliteit en een helder geluid, en dat vind ik belangrijker dan een flinke bass. Als ik je reactie zo lees was dat geen verkeerde gok  Cheesy

Het lijkt er inderdaad op dat de middenspeaker in de deur terecht gaat komen. Nog even meten want de inbouwdiepte is bijna gelijk aan die van de bass speakers, en dan nog een mooi kastje klussen om de boel lucht en waterdicht af te sluiten. Maar dat soort werkjes zijn de leukste  Smiley

Pressapoco originale
GerN

« Antwoord #3 Gepost op: 28 Juli, 2010, 15:11:03 »

Vergeet niet de inbouwdiepte in de deur te checken met de ramen naar benéden, Ewout. Je zult niet de eerste zijn die er pas achteraf achter komt dat de ramen ineens niet meer helemaal open kunnen...

Wink

- Fiat barchetta 1995, Garden Green -
62-lk-bv
Official FbFC Lid
*

« Antwoord #4 Gepost op: 28 Juli, 2010, 18:50:44 »

De originele bedrading gaat vanaf de radio direct naar boven het dashboard in en een kabelboom in. Het leek mij in ieder geval erg lastig om daar netjes bedrading door te trekken zonder het dashboard helemaal los te halen.
Je hoeft je bedrading toch niet door diezelfde kabelboom te trekken?

Het lijkt er inderdaad op dat de middenspeaker in de deur terecht gaat komen. Nog even meten want de inbouwdiepte is bijna gelijk aan die van de bass speakers, en dan nog een mooi kastje klussen om de boel lucht en waterdicht af te sluiten. Maar dat soort werkjes zijn de leukste  Smiley
Een lucht en waterdicht kastje? Waar en hoe bedoel je dat?
Henk
Official FbFC Lid
*

« Antwoord #5 Gepost op: 28 Juli, 2010, 18:52:05 »

Kabels splitsen zich in de kabel van het portier.
Dus na de groote stekker

Ewout
Moderator
*

« Antwoord #6 Gepost op: 29 Juli, 2010, 18:25:16 »

Bedankt voor de bevestiging Henk.

Vergeet niet de inbouwdiepte in de deur te checken met de ramen naar benéden, Ewout. Je zult niet de eerste zijn die er pas achteraf achter komt dat de ramen ineens niet meer helemaal open kunnen...

Wink

Haha, nee zo helder was ik nog net wel  Alleen ik geloof dat de speakers in de deur afvallen. De plaats het dichtst bij het scharnier die ik voor ogen had valt af omdat het raammechanisme er direct achter zit. Toen had ik het idee om de speaker dan wat meer naar het midden van de deur te plaatsen maar aan de passagierskant zit daar de handgreep in de weg. Misschien wordt het een zelfgemaakte speakerkast bovenop de balk van de achterwand, net achter het windscherm. Even bedenken of dat mooi staat. Dat heeft wel als voordeel dat het zaagwerk scheelt en altijd weer verwijderd kan worden zonder lelijke gaten achter te laten.

Als het kan wil ik graag de bedrading langs de bestaande kabelbomen leiden. Dan heb je altijd een makkelijke manier om de nieuwe kabels trillingsvrij vast te maken en je zit niet met kabels die alle kanten op lopen en in de weg zitten tijdens het klussen. Niet zo erg als het niet anders kan maar ik vind het wel prettig. Ik heb al een paar keer het kabeltje van de microfoon van de carkit losgetrokken bij het loshalen van de gekleurde panelen onder het stuur. Meer kabels om los te trekken heb ik liever niet Wink Klonk dat zeurderig genoeg om er niet verder naar te vragen  Evil

Met het lucht en waterdicht kastje bedoelde ik de klankkast, ik kon even niet op de naam komen. De binnenkant van de deur is niet een geheel droge plek dus vandaar de eis dat het waterdicht moet zijn. Alhoewel waterwerend of resistent een betere term was geweest. Geen kaal hout dat zich volzuigt met water enzo  Roll Eyes

Pressapoco originale
GerN

« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juli, 2010, 20:07:12 »

Volgens mij zijn er in de 'auto-audio-inbouw-wereld' generieke kunststof kapjes te krijgen. Even informeren bij zo'n 'audio-inbouw-boer', die kan je vast op weg helpen. Doorgaans zijn dat trouwens geen hermetisch gesloten kastjes, wat je wel zou verwachten. De onderzijde is vaak gewoon open, zodat de boel kan blijven ademen en de holte van de deur als klankkast blijft fungeren. Per saldo moeten speakers alleen beschermd worden tegen 'vallend' water (van boven naar beneden) en stroomt er nooit water van beneden naar boven.

- Fiat barchetta 1995, Garden Green -
62-lk-bv
Official FbFC Lid
*

« Antwoord #8 Gepost op: 29 Juli, 2010, 23:34:27 »

Volgens mij zijn er in de 'auto-audio-inbouw-wereld' generieke kunststof kapjes te krijgen. Even informeren bij zo'n 'audio-inbouw-boer', die kan je vast op weg helpen. Doorgaans zijn dat trouwens geen hermetisch gesloten kastjes, wat je wel zou verwachten. De onderzijde is vaak gewoon open, zodat de boel kan blijven ademen en de holte van de deur als klankkast blijft fungeren. Per saldo moeten speakers alleen beschermd worden tegen 'vallend' water (van boven naar beneden) en stroomt er nooit water van beneden naar boven.
Je hebt helemaal gelijk GerN, dit kan met een stuk je dempingsmatriaal en of een stuk hard kunstof of zo dat je als afdakje boven de speaker bevestigd naar het raam toe, want daar komt altijd wat vocht langs
62-lk-bv
Official FbFC Lid
*

« Antwoord #9 Gepost op: 29 Juli, 2010, 23:38:59 »

Toen had ik het idee om de speaker dan wat meer naar het midden van de deur te plaatsen maar aan de passagierskant zit daar de handgreep in de weg. Misschien wordt het een zelfgemaakte speakerkast bovenop de balk van de achterwand, net achter het windscherm. Even bedenken of dat mooi staat. Dat heeft wel als voordeel dat het zaagwerk scheelt en altijd weer verwijderd kan worden zonder lelijke gaten achter te laten.
Dan zou ik hem eerder onder het dashboard monteren(naar beneden gericht uit het zicht er is ruimte zat daar om een klankkastje te maken, het is er droog, het is uit het zicht en het is dichter bij de rest van de set waardoor de speakers meer als een geheel functioneren en het geluid uit dezelfde richting komt.
Ewout
Moderator
*

« Antwoord #10 Gepost op: 01 Augustus, 2010, 19:13:17 »

Mooie tip van die kunststof kapjes, alhoewel op dit moment de deur als locatie is verdwenen. Maar wie weet is het precies wat iemand anders zoekt.

Dat klinkt als een paar goede argumenten om de speakers niet op de achterwand te plaatsen. Je hebt natuurlijk wel 2 speakers die direct in je oren tetteren... Ik zal het eens wat gedachten geven 

Pressapoco originale
Stefke
Official FbFC Lid
*

« Antwoord #11 Gepost op: 01 Augustus, 2010, 22:06:17 »

Ik heb ook 2 speakers die direkt in me oren tetteren, en het heeft wel wat  Grin
Moet wel zeggen dat bij mij deze speakers op de achterspeaker aansluiting van de radio zitten, zodat ik alles goed kan regelen. En het zijn ook speakers met opgebouwde tweeters, dus dat scheelt ook al wat.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: